24 January 2012

bila yang tinggal




Bismillah .
aku diingatkan untuk menyebutnya pada permulaan segalanya.



Tahniah, Udaku
kerana menjadi tunangan orang.




fokusnya, aku.
bunga tinggal sekuntum dekat taman mama
even rumah banyak pokok bunga.
jiran tetangga, saudara mara mahupun kaum keluarga
kecoh mengusik aku. menanti giliran untuk dipinang
sumpah. aku sedikit kaget.
masa pantas meninggalkan kita, anakanak lekas dewasa - ayah.




bila yang tinggal itu calitan pedih, esakkan takkan mampu memudarkan kecacatan yang kekal ini.
bila yang tinggal itu seruan sadis si gadis menahan ombak deruan rasa di dadanya, nescaya hanya kekuatan yang dipinta. bukan lagi bahagia yang ditagih olehnya.
bila yang tinggal itu hanya debu bersisakan selitan ingatan, maka di manakah hilangnya janji sumpah yang dibicarakan.





secara amnya, mama kecoh ja tunggu orang masuk meminang aku. Ohhh.
itu namanya gila. Pertama kali hayat ke doploh, aku rasa aku dilayan dengan sangat terbuka oleh beliau. lambat untuk aku memikirkannya. janji citacitaku dapat dicapai, mudahmudahan. insyaallah.



bila yang tinggal hanya aku, sedih pula rasanya.
lazat zaman kanakkanak bersama kakakkakak masih enak untuk diingat kembali - cik N

 


debaran tahun pertama tanpa dirinya, aku rindu.. Ya Tuhan, ambillah ingatan ini.
andai dia tahu rasanya harihariku tanpa dirinya ..




No comments:

Post a Comment