02 June 2011

senjakala


Bila bibir memuntahkan D U S T A ,
dan mata hati terkatup dek nafsu semata ,
janji hanya berpusarakan nafas di udara ,
apa ada pada jiwa ,
hilang indah berparut luka .


kau buat aku tersenyum. ketawa. menangis. marah. muram.
seringkali mengutukku, entah untuk apa.
aku enggan mengendahkannya, berpalingpun tidak.
kau memperlihatkan segalanya yang ada di dunia ni lebih dari yang mampu aku ternampak.


jauh . menjauh. terjauh.
hanya dugaan sejengkal. kempiskah kasih sayangku. harum semalam masih aku terhidu.
ingatan takkan termampu aku bunuh.
sedaya upaya ku sisipkan mentari di hari surammu.
hingga tidak lagi terlihat olehmu.
aku yang sentiasa ada berdiri di belakangmu.


Kita sudah sampai di lereng amat indah, di bawah
pelangi, dalam ufuk yang masih mencabar;
dan kita ikhlas berjanji untuk bermaruah,
tenang dalam segala uji cabar dan debar.
Kita mencari hanya yang tulen dan jati,
sekata hidup, mengerti dan berbudi.
namun kini semua telah di khianati. lumut hati, berdaki sepi.
perginya yang takkan ketemu jalan kembali.


madah jangan pernah berhelah.
dasar manusia sering ingkar atas apa adanya.
kata bukan mainan, setia bukan barang dagangan. kejujuran asas sebuah keindahan.



p/s: sejak bila mood bertukar ke arah sastera nih . hihi

No comments:

Post a Comment