19 July 2011

ajarkan aku



AJARKAN AKU..
Ayat yang mendamaikan hati, butiran tasbih yang diratib erat satu per satu.
bibir yang terkumat-kamit menyebut-nyebut nama Penciptanya.
temukan aku kedamaian yang dicari.


"seorang muslim itu dilarang sama sekali menyakiti saudara seislamnya. "


atas dasar apa aku coretkan ini, atas dasar jalan sebenar yang harus berlaku.
sekarang, tanpa sedar kita saling menyakiti sesama kita. 


jangan kau ajari aku, bagaimana untuk menerima takdir atas paksaan. bagaimana aku harus mengutamakan kepentingan diri sendiri dengan mengabaikan perasaan orang lain.
ternyata aku sanggup demi dia sebelum ini.


Ajari aku untuk menjadi seorang yang hebat luaran dan dalamannya .
perempuan yang kental hatinya, yang dapat meredhai apa jua yang berlaku.
jiwa yang tidak perlu merayu-rayu pada simpati manusia.


Sungguh aku mulai kenal erti sayang sebenar. erti memiliki apa yang terindah .
aku sayang kau, kamu, mereka dan kalian.
dan seharusnya aku tidak membiarkan episod ini sarat dengan kesulitan.
dan biarkan aku yang menanggung semuanya mungkin itu terbaik.
hentikan perdebatan.


ajarkan aku bahasa cintamu, ajarkan aku kedamaian yang hakiki.
ajarkan aku, wahai kekasih. ajarkan aku wahai sahabat. 
tunjukkan aku Ya Allah.



p/s: semoga segala urusanmu dipermudahkan dan hayatmu diredhai.
keikhlasan itu tidak hanya terbit di bibir, namun hanya hati akan merasainya.
terima kasih, aku hargai kasih sayangmu.


No comments:

Post a Comment