19 January 2011

adik2 VS F6

   
      salam 1malaysia.. topik kali ini BUDAK-BUDAK vs AKAK-AKAK.. hal ini telah lama aku pendamkan.. Walaupun aku (kami) hanya pelajar tingkatan enam, tetapi kenapa kami tidak dilayan seperti golongan pelajar pra_U oleh adik-adik lain di sekolah?? Wajarkah isu ini perlu dibangkitkan sedangkan kami amat menghormati seniorita kami terdahulu... Apakah tanggapan negatif perlu wujud dalam diri adik-adik sedangkan MASA DEPAN adik-adik masih tidak diketahui lagi.. Mungkin aku( kami ) bersikap terbuka dan tidak mahu mewujudkan jurang yang ketara dengan adik-adik di sekolah, jadi aku ( kami ) dilayan seperti kanak-kanak kecil. Dengan erti kata lain, TIDAK HORMAT kami selaku pelajar tertua di sekolah.. Apa yang paling memalukan, adik-adik itu merupakan PEMIMPIN PELAJAR!! Seorang pemimpin harus memberikan contoh terbaik..


   Usah mempertikaikan kewibawaan kami. Walaupun kami masih baru menjadi pemimpin pelajar, teguran kami ikhlas. Isu ini rasanya TIDAK perlu ada dalam kalangan pemimpin-pemimpin pelajar. masih jauh lagi kehidupan adik-adik. Usah buat kepala dan mengharapkan kami tunduk dengan tingkah laku yang sebegitu teruk dan memalukan. Sedangkan pelajar-pelajar biasa hormat kami selaku seniorita, mengapa tidak adik-adik yang dimaksudkan? Benar kata orang, jika mahu orang hormat kita, hormat orang dulu. Mungkin adik-adik TIDAK MAHU masuk tingkatan enam nanti, tidak mengapa. REZEKI orang lain-lain. Kejayaan itu bukanlah hak mutlak seumur hidup.. Sekejap kita akan berada diatas, teramat pantas untuk jatuh ke bawah.


   Sesungguhnya kami teramat terasa hati dengan kalian yang dimaksudkan. Insyallah, STPM bakal kami hadapi.. Dan tahun terakhir kami di sekolah ini.. Tiada apa yang hendak disombongkan. Maaf andai terasa. tapi kira okeylah aku tidak melampirkan nama-nama yang terlibat.. Sedarlah.. Kita tidak mampu meramal masa depan kita. Semoga sukses selalu.. sekian, terima kasih......... pQ~



4 comments:

  1. Aqim pernah kena.budak junior perempuan kurang ajar dengan dia..mungkin kita patut gunakan orientasi untuk mereka ni.Aku sangat ringan tangan untuk membantu mengajar junior yang berlagak.Ingin aku ceritakan,masa kt uitm dulu,bdk intake kdua masuk.although diorg sama umur dgn ktorg,diorg still hormat ktorg sbg senior diorg.although ada yg lbih tuapn,hormat senior.Kalau tak senyum kt senior,tak tegur ktorg,siapla.memang kena panggil masa meeting wing.So,tu yg aku nk dlm skolh zmn skrg trutama kta yg pra u ni.hormati abg2 dan kakak2 senior.

    ReplyDelete
  2. Hah! tau xpe.. kitaorg dulu pun mcm tu.. tabik gila kat dak2 f6.. tapi akhirnya ini yang kita dapat. xboleh tegur langsung pula.nak kerek3 pehal.taulah cemerlang...ciss

    ReplyDelete
  3. Haha.bgs2..form 6 bukan budak yang tak lepas ke matriks or papepun.tapi untuk semua org.so,jgn pke form 6 cikai..tegur je.kenapa perlu nak fikir dia cemerlang ke apa..SPM pun belum lagi,nak cemerlang apanya..belum masanya lagi..hehe.

    ReplyDelete
  4. wahhh ! baiklah.. akanku usahakan..!

    ReplyDelete