16 August 2011



SALAH SIAPA.


  Punyai adik-beradik yang ramai, nasibnya menjadi yang akhir. ditinggalkan bermain sendiri tika yang lain membawa haluan diri. Sunyi, sepi. jiwa anak kecil itu terdidik menjadi matang sepantasnya. Dia hidup berdikari tanpa yang lain sibuk urusan duniawi. Tinggallah dia bersama ibu yang selalu tidak sihat. Emosi yang kurang stabil, akibat anak yang lain merunsingkan hatinya. Jadilah dia tempat pelepas amarah tanpa sedari, hatinya remuk menagih yang abadi. Ayahnya sering tiada di sisi. kembara demi mencari sesuap nasi.. Maka, dialah yang mengalas tanggungjawab saat masih kecil. tiada yang mendampingi dirinya di rumah. yang tinggal hanya bertemankan malaikat kanan dan kiri.


  Sebalik dirinya, masih mampu mempamerkan kemesraan. Melakar senyuman di bibir teman-teman. mengulum duka yang hebat.. Namun masa remajanya sering terbuang, terhindar akibat rupa paras yang menggelikan. Seraut wajah itu menanggung duka lagi. Dibiarkan senyuman tetap membutir tika bibir yang lain sinis menyakiti. Tenang dan bersahaja dia mendengar.. Biar hanya Allah sahaja yang tahu.. Bukan pintanya untuk jadi sebegini.. Masih dia bertahan, masih dia mempamerkan kebahagiaan bersama teman-temannya. Namun bibirnya kian hilang bicara. Ketandusan kata, menyebabkan dia tiada keyakinan berhadapan dengan realiti hidupnya.


  Dewasanya dia dengan kematangan, sikap prihatin, menuntut kesabaran. Hingga terkadang, dia tidak mengerti erti marah. Disimpan segala remuk hati. Diam, hanya memandang. Waktu kecilnya mendesak dia menjadi lebih sabar dan sedia berkorban apa sahaja.. Rela disakiti demi melindungi. Hingga dia terbiasa merasa derita dari lena diulit bahagia. Pernah dia bermimpi untuk merasa disayangi. Namun cukup kenal tiada siapa sudi mendampingi..


  Dibiarkan mulut sinis terus melemparkan bisa tutur kata, fitnah mengulumnya derita. "Biarlah yang lain tidak tahu, hakikat sebenar yang aku lakukan". maka, menangislah mata yang sentiasa setia menemani sejarah hidupnya. Kekuatan manakah yang harus dia miliki. Badannya masih bertahan, sedangkan jiwanya..


  Saat diimpikan bahagia menumpang kasih yang lain, dia hanyut dengan manisnya bicara. Diberinya tumpuan dan kasih sayang secukupnya. Menyorokkan hakikat sebenar kehidupannya, perhatian dan teguran diberikan demi kepentingan orang yang disayangi. Namun hanyut terbuang segala budi. Acapkali dia tersungkur, hingga berdarah luka lama. Meninggalkan dan ditinggalkan.Dia tidak mencari persinggahan yang bermakna. Sukarnya untuk dia merasai bahagia. Namun,dikutipnya sisa hati yang pernah hancur. Diubati, dicantumkan kembali hati yang remuk. Hingga menjadi kukuh dan kembali bentuk yang lama, walaupun parutnya masih kekal hingga kini. Dia membiarkan agar tiada siapa yang mengerti. Masih dia membekukan diri.


  Hingga kini, teman-temannya tidak mengerti apa yang telah dilaluinya. Sinar matanya kian pudar menanggung kesakitan hati. Masih dia tersenyum, merenung dengan renungan yang kosong. Kenangan silam kerap bertandang di jiwanya. Adat hidup di dunia, terjatuh dan bangkit. Hidup hanya pusingan roda. Sikapnya yang enggan tewas di depan mata yang lain, adakah dia hipokrit. Bina hidup baru atas remuk hati yang lain, bukanlah kemahuannya.. Kesabarannya berasas, kematangannya diselindung, kesakitannya diubati. Pohonnya, moga-moga Allah memberkati.. Bukan dia mementingkan diri. Salah siapa Dia jadi begini..




* cerita rekaan semata-mata.. tiada kena mengena dengan sesiapa.. hihi
  act, aku perasaan lama dah takut kot-kot dok perasan sendiri. Tapi hari ni kantoi FBI terkesan benda yang sama. HAHA.. dunia-dunia. another S?please, NO MORE. InsyaAllah.



p/s :  Doa masih bertali arus  ..
menghampiri bulan yang pertama..
Insyaallah, aku terima semuanya. 
terima kasih.cik N ~


2 comments: