12 April 2011

Muda Remaja

 ASSALAMUALAIKUM...


   kali ini aku tetiba dalam mood "mengutuk".. haha.. kenapa..? sebab aku terlihat dan terbaca dan turut mendapat dosa, hasil caci-maki, maki-samun seantero adik remaja kini.. anda masih TAK FAHAM..?? perasan tak, kalau adik-adik muda punya status dekat FACEBOOK macam mana.. contohnya : " qaw engat qaw cantek ke? muke macam b*** adew haty nak rampas balax akuh dowh".. takpun : " kaw bajet, kau hot, sumew kaw nak.. lan*** lah.. s*** punyew orang.. akuw hentaq kaw t, taw lah"..  mana pergi bahasa INDAH, budi bahasa yang dibangga-banggakan dahulu.. MELAYUKAH aku ? aku melayu, dimondenkan dengan perlakuan barat.. kebebasan bersuara ternyata hanya sia-sia.. masih bersisakah puitisnya bahasa melayu itu..? masih berbaki indahnya.. kalau nak bandingkan  Bahasa ENGLISH mereka pun taklah seberapa nak bagus..  M A L U  dan S E G A N  melihat perlakuan sebegitu..


   kenapa tersebarnya bahasa  P E L I K   ini di merata tempat.. memang aku  L  E  M  A  S  membacanya.. hilang kesantunan berbahasa.. hilang sudah harga diri.. untuk apa kita memperlihatkan amarah kita kepada umum..??  memikirkan betapa   R O S A K N Y A   anak melayu kini, aku terdiam kaku.. buntu...  bagaimana dengan generasi akan datang, anak-anak permata negara yang bakal memimpin negara.. ini yang harus kita banggakan..? ketinggian ilmu tidak bermakna andai kesantunan tiada..


aduh.. memang aku bukan berseni orangnya, cuma masih meyimpan cebisan kecintaan terhadap bahasa ibunda sendiri, hingga aku tidak memahami longhat nogori.. malahan tidak fasih bertutur bahasa nogori sendiri. kenapa? sebab aku menjunjung bahasa kebangsaan itu sendiri.. adik-adik.. sayangilah bahasa ibunda anda.. aku tidak tahu apa yang harus dilakukan.. sampai dalam Blog pun pengaruh ini tersebar.. sedihnya.. memang melayu takkan hilang di dunia.. namun ketulenannya, MASIH wujudkah nanti? takut memikirkan kedewasaan yang melanda.. meruntunkan keredupan hati aku ketika ini.. aku tahu, akupun tidaklah sempurna bahasanya, namun masih punya cinta yang nyata terhadap bahasa.. ya, aku berbangga.. dilahirkan sebagai   M  E  L  A  Y  U    dan beragama indah ,   I  S  L  A  M ..  bezanya aku, aku tidak juga sempurna namun masih mencuba membaiki cela.


p/s ;  hati menjadi lesu memikirkan keanehan sejagat kini..

No comments:

Post a Comment